Ny i kyrkan

Vad roligt att du har hittat hit!

Vi är en församling som älskar Jesus och älskar människor. Varför gör vi då det? Jo, för att vi tror att Gud också älskar oss. Dig och mig.

Den kristna tron bygger på övertygelsen om att vi alla är skapade av Gud. Vi är skapade för gemenskap – gemenskap med Honom och gemenskap med varandra. Som en förälder älskar sitt barn, så älskar Gud också oss. Lika villkorslöst och fullkomligt. Därför fick människan också det som ofta kallas den fria viljan – friheten att själv välja sin väg. Friheten att välja mellan ont och gott. Bibeln berättar för oss hur människan tidigt, tidigt i historien valde det onda före det goda. I och med det så valde människan också bort Gud.

Men Gud hade redan då en plan. Han ville tillbaka till grundtanken för människan – tillbaka till den nära relationen med alla sina barn. Men för att göra detta krävdes ett offer. Offret blev hans egen son, Jesus. Jesus valde att dö på ett kors för vår skull. Det var våra fel och brister han tog straffet för.

Gud gjorde det omöjliga möjligt och uppväckte Jesus från de döda. Han vann över döden! Han skickade sin Helige Ande som finns hos oss här idag. Därför vet vi att Gud inte är en distanserad och ointresserad Gud, utan han är nära och verksam idag. I Helsingborg, i våra liv. Och han längtar alltid efter att lära känna oss bättre, och att vi ska få lära känna honom bättre.

Tveka inte att höra av dig till oss om du är mer nyfiken på vem Jesus är och vad han betyder för oss idag. Följ med oss och utforska tillsammans!