Vilka är vi

Vi är en kyrka som består av helt vanliga människor, med en längtan efter att lära känna Gud mer. Vi tror att Jesus är det bästa och viktigaste som hänt den här världen och att han är intresserad av just dig och mig. Vi vill därför vara en gemenskap som sätter Jesus först, där vi tillsammans får upptäcka mer om vem han är och hur han vill vara en del av våra liv.

Jesus levde för 2000 år sedan men vi är övertygade om att han är minst lika aktuell idag. I Helsingborg, på Råå. År 2023. Vi vill därför vara en kyrka som finns för dig, för din familj, och för dina vänner. Mitt i vardagen. Kyrkan är nämligen inte bara något som är på söndagar, utan vår tro bär och inspirerar oss alla veckans dagar.

Vi är en del av EFS, som står för Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och bildades 1856 som en väckelserörelse inom Svenska Kyrkan. Tillsammans med EFS-församlingar över hela Sverige längtar vi efter att få dela med oss av Guds kärlek. Vår bekännelse är evangelisk-luthersk, evangelisk för att den understryker att det centrala i kristendomen är evangeliet – det glada budskapet om Jesus! Luthersk för att det betecknar den riktning inom kristendomen som Svenska kyrkan tillhör.

Vår församling har funnits på Råå sedan 1860-talet. Det var en tid då Råå, liksom många andra delar av Sverige, härjades av alkoholmissbruk som förstörde för både familjer och samhälle. Kyrkan och tron på Jesus blev en motkraft som kom med stöd, hopp och gemenskap. Till en början samlades folket i hemmen men så småningom behövdes en ordentlig samlingsplats – våren 1870 köptes tomten på Missionsgatan 8, och sedan dess har många generationer, unga som gamla, lovsjungit, bett och fikat här.

Vi ser det som en ynnest att få vara just här, närheten till havets friska vindar och människors vardag. För det är lite så vi ser på livet med Gud också – han är med oss mitt i vardagen, när det brusar och tar i, men också när allting är lugnt och alldeles, alldeles vanligt.